دعا وذکر برای رفع بلا

بسم الله الرحمن الرحیم.سلام علیکم .خوش امدید در این وبلاگ سعی میشود با استفاده از ایات و روایات مذهبی کمکی کوچک برای حل برخی مشکلات سایر مسلمین شود انشاالله.اکثر مطالب این وبلاگ از کتاب حلیه المتقین-مفاتیح الجنان وسایر منابع مذهبی و پژشکی تهیه میشود.

دعا وذکر برای رفع بلا

بسم الله الرحمن الرحیم.سلام علیکم .خوش امدید در این وبلاگ سعی میشود با استفاده از ایات و روایات مذهبی کمکی کوچک برای حل برخی مشکلات سایر مسلمین شود انشاالله.اکثر مطالب این وبلاگ از کتاب حلیه المتقین-مفاتیح الجنان وسایر منابع مذهبی و پژشکی تهیه میشود.

نماز خواستگاری

در حدیث حسن از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هرگاه کسى اراده خواستگارى نماید دو رکعت نماز بگذارد و حمد الهى را بگوید و این دعا بخواند

 اَللّهُمَّ اِنّى اُریدُ انْ اَتَزَوَّجُ فَقَدّرْلى مِنْ اِلنّسآءَ اَعَفَّهُمَّ فَرْجَا وَاَحْفَظَهُمَّ لى فى نَفْسِها وَ مال وَ اَوْسَعْهُنَّ رِزْقَا وَاَعظَمَهُمَّ بَرَکَةً وَ قَدّرْ لى وَلَدا طیّبا تَجْعَلَهُ خَلَفا صالِحا فى حَیوتى وَبَعْدَ مَوْتى . 

انتخاب همسر

حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم فرمودند دختر بکفو و مثل خود بدهید و از کفو و مانند خود دختر بخواهید و از براى نطفه خود زنی را پیدا کنید که شایسته آن باشد که فرزند از او بهمرسانید.

از حضرت صادق منقول است که زن به منزله قلاده ایست که در گردن خود می افکنى پس ببین که چگونه قلاده براى خود میگیرى و فرمود که زن صالحه و غیر صالحه هیچ یک قیمت ندارند، زن صالحه طلا و نقره قیمت و قدر او نیست بلکه او بهتر است از طلا و نقره و زن غیر صالحه بخاک هم نمی ارزد خاک بهتر از اوست

منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه وآله وسلّم چو بخواستگارى زنى میفرستاد میفرمود که گردنش را بو کنند که خوشبو باشد و غوزک پایش پر گوشت باشد.

حضرت صادق علیه السلام فرمود که خوبى زن آن است که مهرش کم باشد و زائیدنش آسان باشد و شومى زن آنست که مهرش گران و زائیدنش دشوار باشد.

در حدیث معتبر منقول است که سنتست تزویج در شب واقع شود. درحدیث معتبر دیگر منقول است که عقد کردن در ماه شوال خوبست . 
درحدیث موثق منقول است که بحضرت امام محمد باقر علیه السلام خبر رسید که شخصى زنى خواست در ساعتى که هوا گرم بوده است ، درمیان روز، حضرت فرمود که گمان ندارم که میان ایشان اتفاق و الفت بهم رسد پس بزودى از هم جدا شدند. 

درحدیث معتبر از حضرت صادق منقول است که هر که عقد کند یا زفاف کند وماه در عقرب باشد عاقبت نیکو نبیند. 
در روایت دیگر منقول است که هر که در تحت الشعاع عقد یا زفاف کند بداند که فرزندى که منعقد شود پیش از تمام شدن سقط میشود. 

برگ و دانه اسپند

از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که بر هر یک از برگ و دانه و درخت اسفند ملکى موکل است ، که با آنها هست تا آنکه بپوسد و ریشه اش و شاخش غم و سحر را برطرف میکند، و در دانه اش شفاى هفتاد و دو درد هست ، پس مداوا کنید، به اسفند و کندر. 

از حضرت صادق علیه السلام منقول است که خانه که اسفند در آن باشد شیطان تا هفتاد خانه از آن خانه دورى میکند، و آن شفاست از هفتاد مرض که آسانتر آن خوره است . 

در روایت دیگر منقول است که پیغمبرى به خدا شکایت کرد از جبن امت خود، وحى بر او نازل شد که مرکن امت خود را که اسفند بخورند، که باعث شجاعت میشود، فرمود که کندر برگزیده پیغمبرانست و هیچ دردى زودتر از درد آن بآسمان بالا نمیرود و آن دور کننده شیاطین ودفع کننده بلاهاست . 

نقاشى کشیدن

ازحضرت رسول ((صلى الله علیه وآله وسلم )) منقول است که جبرئیل گفت که یا محمد پروردگارت سلام میرساند و تو را نهى مى کند از مثال ها و صورتها کشیدن در خانه ها.

دراحادیث معتبره از آنحضرت منقول است که جبرئیل گفت که ما گروه ملائکه داخل خانه نمیشویم آن در آن سگ باشد یا صورت بدنى باشد یا ظرفى باشد که درآن 
بول کنند.

دراحادیث معتبره وارد شده است که هرکه صورتى بسازد درقیامت او را عذاب کنند که جان در آن صورت بدمد ونتواند دمید.

درحدیث مؤ ثق منقول است که حضرت صادق ((علیه السلام )) پرسیدند از بالش و فرشى که صورت داشته باشد و فرمود که باکى نیست که درخانه باشد درصورتیکه پامال شود و بررویش نشینند راه روند.

درحدیث حسن ازحضرت امام محمد باقر ((علیه السلام )) منقول است که باکى نیست که صورتها درخانه باشد اگر سرش را تغییر دهند و سایر بدنش بحال خود باشد.

درحدیث صحیح از حضرت امام موسى ((علیه السلام )) منقول است که نماز مکن درخانه که صورتى در برابر تو باشد مگر آنکه چاره نداشته باشى پس سرآن صورت را قطع کن و نماز بکن .

درچند حدیث معتبر از حضرت امیر المؤ منین ((علیه السلام )) منقول است که حضرت رسول ((صلى الله علیه وآله وسلم )) مرا بمدینه فرستادند که هرصورتى که باشد محو کنم و قبرهاى بلند را هموار کنم و سگها را بکشم .

درحدیث دیگر ازحضرت صادق ((علیه السلام )) منقول است که عمارت بر بالاى قبرها مکنید وصورت در سقف خانه ها مکشید که حضرت رسول ((صلى الله علیه وآله وسلم )) از این دوچیز کراهت داشتند.

درحدیث دیگر از آنحضرت پرسیدند که از کشیدن صورت درخت وآفتاب وماه فرمود که باکى نیست اگر صاحب حیوة نباشد.

سوره ها برای قبل از خواب

خواندن برخی سوره ها قبل از خواب، علاوه بر فواید عام همه آیات قرآنی که عبارت از نورانیت و رحمت و بشارت و مانند آنست، فواید خاص دیگری نیز دارد که در برخی روایات بدان ها اشاره شده و اگر کسی بخواهد از آن فایده های ویژه بهره مند شود، متناسب با حال و توانایی خود، می تواند هر یک از آن سوره ها را قبل از خواب بخواند؛ برخی از این روایات چنین اند:

1-سوره توحید
در حدیثى از امام صادق (علیه السلام )، یازده بار خواندن این سوره باعث در امان ماندن خواننده آن و همسایگان اطراف وى از خطرات دانسته شده است. (1) 

2- آیة الکرسی
از رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله ) روایت شده: هر کس هنگام قرار گرفتن در بستر این آیه را بخواند، خدا او و همسایه او و همسایه همسایه اش را و خانه هاى اطراف وى را در امان خواهد داشت. (2)

3- سوره یس
از امام جعفر صادق (علیه السلام ) نقل شده: هر کس یس را شب قبل از خواب بخواند، خدا هزار فرشته را مأمور وى خواهد کرد تا او را از شر هر شیطان رانده شده و هر آفتى حفظ کنند. (3)

4- سوره قدر
از امام جعفر صادق (علیه السلام ) روایت شده: هرکس هنگام خواب یازده بار سوره قدر را بخواند، خداوند یازده فرشته را مأمور وى خواهد کرد که او را تا صبح، از شر هر شیطان رانده شده اى، مراقبت کنند. (4)

5- سوره واقعه
از امام صادق (علیه السلام ) روایت شده: هر که هر شب پیش از خواب سوره واقعه را بخواند، در حالى خدا را ملاقات خواهد کرد که صورتش چون ماه شب چهارده است. (5)


پی نوشت
-----------------------------
1- من اوى الى فراشه فقراء قل هو الله احد احدى عشر مره حفظه الله فى داره و دویرات حوله (بحارالانوار، ج 76، ص 201)
2- من قرأها اذا اخذ مضجعه آمنه الله على نفسه و جاره و جار جاره و البیات حوله (بحارالانوار، ج 76، ص 196)
3- من قراءها فى لیلته قبل ان ینام و کل الله به الف ملک یحفظونه من شر کل شیطان رجیم و من کل آفه (بحارالانوار، ج 92، ص 289)
4- من قراء سوره انا انزلنا فى لیله القدر احدى عشر مره عند منامه ، و کل الله به احد عشر ملکا یحفظونه من کل شیطان رجیم حتى یصبح (بحارالانوار، ج 92، ص 210)
5- من قراء الواقعه کل لیله قبل ان ینام لقى الله عزوجل و وجهه کالقمر لیله البدر (بحارالانوار، ج 92، ص 307)